Paed/Intro


Emner


paed
why-aktuel
why-lokal
why-nære
dansk


Titler


Viden
Intro
Om BasisViden
EABU - AnledningsBestemt UV
WHY - det aktuelle som anledning
WHY - det lokale som anledning
WHY - det nære som anledning
EDIA - Eleven som Diamant
Dansk i den fællesfaglige skole
EFFS - En FællesFaglig Skole
EFKU - Elevens Faglige Kompetencer
EPIC - EpiCentrisk Læring
EPKU - Elevens Personlige Kompetencer
Her opfører vi os ordentligt
EVIF - En Verden I Forandring
Er du farveblind
Er du introvert
Learning by doing
Learning by failure
Paed-magic1
Paed-magic2
Paed-magic3
Paed-magic4
Paed-magic5
Er du ordblind
Er du særlig sensitiv
Er du talblind
Paed-undre1
Paed-undre2
Paed-undre3
Paed-undre4
Paed-undre5
Undervisere


Emnerne i Paed/Intro

-intro

Short

Viden

./../img/./../img/nejtak.png


Viden er det du gør

Viden, - det er det, du gør!!



Den eneste måde, hvor andre kan se, at du har lært noget, er ved det, du gør.
Hvis du fortsat gør det forkerte, kan de ikke se, du har lært noget.

For at se din kunnen, får du opGaver.
Vi synes, at de bedste opGaver er dem, du giver dig selv.

Derfor inviteres du til at forme dine egne opGaver.

En god opGave skal på en gang være overkommelig og udfordrende.
Udfordrende er, at der er noget du ikke kan, men som du skal lære - her.
Overkommelig er, at du kan gøre brug af det, du allerede kan.

En god opGave udfordrer dig personligt og fag-fagligt.
Personligt er, at du vil lære noget, som gør dig bedre til at gå i skole.
Fag-fagligt er, at du lærer noget fagstof, som skolen og underviseren synes, du skal lære.


LINKs:
(click logo: paed)

-intro2

Short

Intro

./../img/./../img/nejtak.png


-intro text

LINKs:
(click logo: paed)

Basisviden

Short

Om BasisViden

./../img/./../img/nejtak.png


BasisViden
den viden du ikke kan undvære

BasisViden, - er den viden du ikke kan undvære!!



Det giver en god følelse, når du oplever, du er med i timen.

Der er derfor noget fag-faglig viden, du skal kunne.

Fagets fagord: .

Fagets måde, at løse opGaver: .

Fagets baggrundsstof:

LINKs:
(click logo: paed/basisviden)
basisviden

Dansk

Dansk i den fællesfaglige skole

./../img/./../img/nejtak.png


Dansk er skolens dagligsprog
og dansk bruges i alle fag og emner

Eabu

Short

EABU - AnledningsBestemt UV

./../img/./../img/nejtak.png


EABU:
En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i
- det lokale,
- det aktuelle,
- det nærværende.
Om at gøre undervisningen anledningsbestemt:

Skolen er forankret i lokalsamfundet, derfor er det lokale vigtigt.
- det lokale kan være godt - jubilæum - sport - venskabxkamp - brandøvelse
- det lokale kan være skidt - konflikt på skolen - om hash - om nikotinposer,
Alle lokale hændelser kan gøres til undervisning

LINKs:
(click logo: paed/eabu)
TAGS: edia EDIA

Edia

Short

EDIA - Eleven som Diamant

./../img/./../img/nejtak.png


EDIA - Eleven - som diamant Eleven som Diamant

Skolens opGave er at få eleven til at funkle

LINKs:
(click logo: paed/edia)
TAGS: effs

Effs

Short

EFFS - En FællesFaglig Skole

./../img/./../img/nejtak.png


EFFS:
En FællesFaglig Skole
der tager udgangspunkt i
- et emne, som
- belyses fra fag-faglige vinkler,
- og udfoldes gennem fagenes fagstof.
EFFS:
En FællesFaglig Skole
der tager udgangspunkt i
- et emne, som
- belyses fra fag-faglige vinkler,
- og udfoldes gennem fagenes fagstof.

Se mere her
TAGS: efku

Efku

Short

EFKU - Elevens Faglige Kompetencer

./../img/./../img/nejtak.png


EFKU - Elevens Faglige Kompetence Udvikling EPKU: Elevens Faglige Kompetence Udvikling

Med arbejds-modellen EVIF (En verden i forandring) er der lagt op til, at den enkelte elev får opfyldt to læringsmål:
- dels den personlige kompetence udvikling, og
- dels den fag-faglige kompetence udvikling.

LINKs:
(click logo: paed/efku)

Epic

Short

EPIC - EpiCentrisk Læring

./../img/./../img/nejtak.png


EPIC: EpiCentrisk Læring

LINKs:
(click logo: paed/epic)
TAGS: epku

Epku

Short

EPKU - Elevens Personlige Kompetencer

./../img/./../img/nejtak.png


EPKU - Elevens Personlige Kompetence Udvikling EPKU: Elevens Personlige Kompetence Udvikling

Med arbejds-modellen EVIF (En verden i forandring) er der lagt op til, at den enkelte elev får opfyldt to læringsmål:
- dels den personlige kompetence udvikling, og
- dels den fag-faglige kompetence udvikling.

LINKs:
(click logo: paed/epku)

Esku

Short

Her opfører vi os ordentligt

./../img/./../img/nejtak.png


Social Kompetence Udvikling ESKU:
Her opfører vi os ordentlig


Den enkle ordens-regel: Her opfører vi os ordentligt,
lægger op til, at eleverne skal samarbejde om
- at opbygge sociale kompetencer
- og skabe ordentlige fællesskaber.

Vi ved alle, hvad ordentligt er.

Nogen skal bare mindes om det oftere end andre.


Note:
Løgstrups etiske fordring rækker også ud i skolegården og ind i skolens undervisningsrum.

LINKs:
(click logo: paed/esku)
paed/esku
TAGS: evif

Evif

Short

EVIF - En Verden I Forandring

./../img/./../img/nejtak.png


EVIF: - En Verden I Forandring En Verden I Forandring

LINKs:
(click logo: paed/evif)

Farveblind

Er du farveblind

./../img/./../img/nejtak.png


Farveblind

Der er mange slags farveblind, fordi øjet er bygget op af fire øjne og en lille hjerne.

Det sort/hvide øje, eller lys/skygge øjet er 'det ældste' øje, og er godt til at se lys og bevægelse med. Det er også det mest følsomme øje.

Farveøjet består af tre øjne, der er følsomme for hver deres farve, rød, grøn og blå.

Alle øjne bruger samme linse, men har hver deres fotokemi.


Introvert

Er du introvert

./../img/./../img/nejtak.png


Om at være introvert

Mere end 1/3 i klassen er introvert, dvs mere indadvendte.

Kendetegn ved introvert:
- du nyder alenetid og du får din energi indefra
- du kan bedre lide at være sammen med nære venner end at gå til fester
- du har brug for at tænke før du taler
- og du føler dig sjældent ensom

Efter en dag i skolen eller en aften sammen med mange mennesker har du brug for alenetid til at lade op igen.


Brug de to links og bliv meget klogere,
eller søg på 'introvert vs ekstrovert'.


Learning_do

Short

Learning by doing

./../img/./../img/nejtak.png


Learning by doing Learning by doing:

Erfarings-pædagogisk princip skabt af John Dewey.

LINKs:
(click logo: paed/learning_do)
paed/leearning_by_doing

Learning_fail

Short

Learning by failure

./../img/./../img/nejtak.png


Learning by failure Learning by failure:

Erfarings-pædagogisk princip skabt af John Dewey.

LINKs:
(click logo: paed/learning_fail)
paed/leearning_by_failure

Magic1

Short

Paed-magic1

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-magic1 text

LINKs:
(click logo: magic/magic1#PAED)

Magic2

Short

Paed-magic2

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-magic2 text

LINKs:
(click logo: magic/magic2#PAED)

Magic3

Short

Paed-magic3

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-magic3 text

LINKs:
(click logo: magic/magic3#PAED)

Magic4

Short

Paed-magic4

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-magic4 text

LINKs:
(click logo: magic/magic4#PAED)

Magic5

Short

Paed-magic5

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-magic5 text

LINKs:
(click logo: magic/magic5#PAED)

Ordblind

Er du ordblind

./../img/./../img/nejtak.png


Talblind

Der er mange slags ordblind.

Lige fra at bytte om på p og b
til ikke at få mening i det, du læser.

LINKs:
(click logo: paed/ordblind)
TAGS: paed

Paed

Short

PAED - pædagogik i MyPort1

./../img/./../img/nejtak.png


PAED©:

Lærer-side om PAED - pædagogik i MyPort1.
Pædagogik i MyPort1©:

Lærer-side om PAED - pædagogik i MyPort1.
hvorfor
- anlednings-bestemt,
- en verden i forandring,
- epi-centrisk læring,
- levels med pige og nytænkning,
- TimeBase med retrograd historie,
- online fag-ordbøger,
- MiljøLinie med klima,
- MesterLinie med håndværk

LINKs:
(click logo: )
site/paed

Sensitiv

Er du særlig sensitiv

./../img/./../img/nejtak.png


Særlig sensitiv

Det er ikke en diagnose, men det er særlige træk ved din personlighed, der gør,
- at du mærker mere intenst end andre,
bl.a. stemninger, naturoplevelser
eller støj og uro i klassen.

Brug linket til deres hjemmeside og bliv meget klogere.


LINKs:
(click logo: paed/sensitiv)
https://sensitiv.dk/

Talblind

Er du talblind

./../img/./../img/nejtak.png


Talblind

Der er mange slags talblind, fordi tal ikke er noget vi kan se, men er noget, der bor inde i hovedet på os.

Hvornår har du sidst set en syv
- ikke syv ting (bananer, blyanter, lærere)
men selve dimsen 'en syv'?

Den er der aldrig nogen, der har set !!!

Derfor ER tal svært.

Hamrende svært.

Undre1

Short

Paed-undre1

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-undre1 text

LINKs:
(click logo: undre/undre1#PAED)

Undre2

Short

Paed-undre2

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-undre2 text

LINKs:
(click logo: undre/undre2#PAED)

Undre3

Short

Paed-undre3

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-undre3 text

LINKs:
(click logo: undre/undre3#PAED)

Undre4

Short

Paed-undre4

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-undre4 text

LINKs:
(click logo: undre/undre4#PAED)

Undre5

Short

Paed-undre5

./../img/./../img/nejtak.png


Paed-undre5 text

LINKs:
(click logo: undre/undre5#PAED)
TAGS: uvere

Uvere

Short

Undervisere

./../img/./../img/nejtak.png


EVIF: - En Verden I Forandring Undervisere:

differentierede personlige og fag-faglige læringsmål tilpasset den enkeltes kunnen og krav til udfordring.

LINKs:
(click logo: paed/index#uvere)
TAGS: why-aktuel

Why-aktuel

Short

WHY - det aktuelle som anledning

./../img/./../img/nejtak.png


EABU:
En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i
- det aktuelle,
- det lokale,
- det nærværende.
WHY - En AnledningsBestemt Uv

Det aktuelle er det, der rører sig i tiden.
Læring er, at forholde sig:

LINKs:
(click logo: paed/eabu)
paed/eabu
TAGS: why-lokal

Why-lokal

Short

WHY - det lokale som anledning

./../img/./../img/nejtak.png


EABU:
En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i
- det lokale
WHY - En AnledningsBestemt Uv

Det lokale er det, der rører sig i de nære omgivelser.
Læring er, at forholde sig:

LINKs:
(click logo: paed/eabu)
paed/eabu
TAGS: why-nære

Why-nære

Short

WHY - det nære som anledning

./../img/./../img/nejtak.png


EABU:
En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i
- det nære
WHY - En AnledningsBestemt Uv

Det nære er det, der rører sig i de egne omgivelser.
Læring er, at forholde sig:

LINKs:
(click logo: paed/eabu)
paed/eabu

HowTo

ADD:


Kære underviser -


Lav 1 opGave og få 200 tilbage
Hvilket lærebogs-system kan give dig så meget for så lidt ???

Vær med til at opbygge den FællesFaglige Skoles opGaver,
og vær med til, at emnerne får del i dit fags vinkler på fagstoffet.


Den fællesfaglige opGave

En fællesfaglig opGave inddrager så mange fag som muligt.
Derfor har MyPort1 på forhånd oprettet en række emner med åben overskrift.
Dem kan du finde i menuen 'denne måneds' -> 'andre emner' i fagets popup menu.
Der er plads til flere emner.

I praksis vil det fag, der åbner emnet, linke til sit eget fagstof.

Vis det, DU synes, der ligger under !!
- En Under-visning !
Vis de undere, der der ligger i dit fagstof !!
- Et Under-visning !




HowTo

HowTo:
Din opGave skal være original og må ikke krænke andres rettigheder
Aflever i pdf-format eller som rtf-file ( mac: TextEdit - windows: Word )

opGavens rettigheder overdrages til MyPort1, som herefter har den fulde råderet over materialet.
Vi bruger det sobert - og her på MyPort1.

opGaven kan evt blive redigeret, så den passer ind i konceptet: 'En FællesFaglig Skole'

Husk at angive dig selv som kilde på opGaven med navn, skole og din skoles mail
- vigtigt!! ingen private oplysninger (men jeg vil gerne kunne nå dig på dit arbejde)





Se mere i den øverste gul-grønne menu About


P.S.! Den viste schweizerkniv har kunnet købes for 22.000 €, men så havde man også ALT lige ved hånden,
-> ligesom MyPort1.


PAED-Dictionairy:

Word: Root: Short: More:



  • Home
  • Hello World

    We are ready