Paed/Intro
Emner
paed |
why-aktuel |
why-lokal why-nære dansk |
Titler
Emnerne i Paed/Intro
-intro2 |
Short |
Intro |
![]() |
-intro | text |
|
Dansk |
Dansk i den fællesfaglige skole |
|
![]() |
Dansk er skolens dagligsprog og dansk bruges i alle fag og emner |
Edia |
Short |
EDIA - Eleven som Diamant |
![]() |
EDIA - Eleven - som diamant | Eleven som Diamant Skolens opGave er at få eleven til at funkle |
|
TAGS: effs
|
||
Effs |
Short |
EFFS - En FællesFaglig Skole |
![]() |
EFFS: En FællesFaglig Skole der tager udgangspunkt i - et emne, som - belyses fra fag-faglige vinkler, - og udfoldes gennem fagenes fagstof. |
EFFS: En FællesFaglig Skole der tager udgangspunkt i - et emne, som - belyses fra fag-faglige vinkler, - og udfoldes gennem fagenes fagstof. Se mere her |
TAGS: efku
|
||
Efku |
Short |
EFKU - Elevens Faglige Kompetencer |
![]() |
EFKU - Elevens Faglige Kompetence Udvikling | EPKU: Elevens Faglige Kompetence Udvikling Med arbejds-modellen EVIF (En verden i forandring) er der lagt op til, at den enkelte elev får opfyldt to læringsmål: - dels den personlige kompetence udvikling, og - dels den fag-faglige kompetence udvikling. |
|
Epic |
Short |
EPIC - EpiCentrisk Læring |
![]() |
EPIC: | EpiCentrisk Læring |
|
TAGS: epku
|
||
Epku |
Short |
EPKU - Elevens Personlige Kompetencer |
![]() |
EPKU - Elevens Personlige Kompetence Udvikling | EPKU: Elevens Personlige Kompetence Udvikling Med arbejds-modellen EVIF (En verden i forandring) er der lagt op til, at den enkelte elev får opfyldt to læringsmål: - dels den personlige kompetence udvikling, og - dels den fag-faglige kompetence udvikling. |
|
TAGS: evif
|
||
Evif |
Short |
EVIF - En Verden I Forandring |
![]() |
EVIF: - En Verden I Forandring | En Verden I Forandring |
|
Farveblind |
Er du farveblind |
|
![]() |
Farveblind Der er mange slags farveblind, fordi øjet er bygget op af fire øjne og en lille hjerne. Det sort/hvide øje, eller lys/skygge øjet er 'det ældste' øje, og er godt til at se lys og bevægelse med. Det er også det mest følsomme øje. Farveøjet består af tre øjne, der er følsomme for hver deres farve, rød, grøn og blå. Alle øjne bruger samme linse, men har hver deres fotokemi. |
|
LINKs:
(click logo: paed/farveblind) https://sensitiv.dk/ https://ojenforeningen.dk/brochurer/farver-farveblindhed |
Introvert |
Er du introvert |
|
![]() |
Om at være introvert Mere end 1/3 i klassen er introvert, dvs mere indadvendte. Kendetegn ved introvert: - du nyder alenetid og du får din energi indefra - du kan bedre lide at være sammen med nære venner end at gå til fester - du har brug for at tænke før du taler - og du føler dig sjældent ensom Efter en dag i skolen eller en aften sammen med mange mennesker har du brug for alenetid til at lade op igen. Brug de to links og bliv meget klogere, eller søg på 'introvert vs ekstrovert'. |
|
LINKs:
(click logo: paed/introvert) https://sensitiv.dk/introvert-sensitiv/ https://www.dr.dk/levnu/psykologi/introvert-ekstrovert-hvad-er-bedst |
Learning_do |
Short |
Learning by doing |
![]() |
Learning by doing | Learning by doing: Erfarings-pædagogisk princip skabt af John Dewey. |
|
Learning_fail |
Short |
Learning by failure |
![]() |
Learning by failure | Learning by failure: Erfarings-pædagogisk princip skabt af John Dewey. |
|
Magic1 |
Short |
Paed-magic1 |
![]() |
Paed-magic1 | text |
|
Magic2 |
Short |
Paed-magic2 |
![]() |
Paed-magic2 | text |
|
Magic3 |
Short |
Paed-magic3 |
![]() |
Paed-magic3 | text |
|
Magic4 |
Short |
Paed-magic4 |
![]() |
Paed-magic4 | text |
|
Magic5 |
Short |
Paed-magic5 |
![]() |
Paed-magic5 | text |
|
Ordblind |
Er du ordblind |
|
![]() |
Talblind Der er mange slags ordblind. Lige fra at bytte om på p og b til ikke at få mening i det, du læser. |
|
|
TAGS: paed
|
||
Paed |
Short |
PAED - pædagogik i MyPort1 |
![]() |
PAED©: Lærer-side om PAED - pædagogik i MyPort1. |
Pædagogik i MyPort1©: Lærer-side om PAED - pædagogik i MyPort1. hvorfor - anlednings-bestemt, - en verden i forandring, - epi-centrisk læring, - levels med pige og nytænkning, - TimeBase med retrograd historie, - online fag-ordbøger, - MiljøLinie med klima, - MesterLinie med håndværk |
|
Talblind |
Er du talblind |
|
![]() |
Talblind Der er mange slags talblind, fordi tal ikke er noget vi kan se, men er noget, der bor inde i hovedet på os. Hvornår har du sidst set en syv - ikke syv ting (bananer, blyanter, lærere) men selve dimsen 'en syv'? Den er der aldrig nogen, der har set !!! Derfor ER tal svært. Hamrende svært. |
|
LINKs:
(click logo: paed/talblind) God artikel i Samvirke. https://samvirke.dk/artikler/talblindhed-naar-tal-bare-er-til-besvaer |
Undre1 |
Short |
Paed-undre1 |
![]() |
Paed-undre1 | text |
|
Undre2 |
Short |
Paed-undre2 |
![]() |
Paed-undre2 | text |
|
Undre3 |
Short |
Paed-undre3 |
![]() |
Paed-undre3 | text |
|
Undre4 |
Short |
Paed-undre4 |
![]() |
Paed-undre4 | text |
|
Undre5 |
Short |
Paed-undre5 |
![]() |
Paed-undre5 | text |
|
TAGS: uvere
|
||
Uvere |
Short |
Undervisere |
![]() |
EVIF: - En Verden I Forandring | Undervisere: differentierede personlige og fag-faglige læringsmål tilpasset den enkeltes kunnen og krav til udfordring. |
|
TAGS: why-aktuel
|
||
Why-aktuel |
Short |
WHY - det aktuelle som anledning |
![]() |
EABU: En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i - det aktuelle, - det lokale, - det nærværende. |
WHY - En AnledningsBestemt Uv Det aktuelle er det, der rører sig i tiden. Læring er, at forholde sig: |
|
TAGS: why-lokal
|
||
Why-lokal |
Short |
WHY - det lokale som anledning |
![]() |
EABU: En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i - det lokale |
WHY - En AnledningsBestemt Uv Det lokale er det, der rører sig i de nære omgivelser. Læring er, at forholde sig: |
|
TAGS: why-nære
|
||
Why-nære |
Short |
WHY - det nære som anledning |
![]() |
EABU: En AnledningsBestemt Uv tager udgangspunkt i - det nære |
WHY - En AnledningsBestemt Uv Det nære er det, der rører sig i de egne omgivelser. Læring er, at forholde sig: |
|

ADD:
Kære underviser -
Lav 1 opGave og få 200 tilbage
Hvilket lærebogs-system kan give dig så meget for så lidt ???
Vær med til at opbygge den FællesFaglige Skoles opGaver,
og vær med til, at emnerne får del i dit fags vinkler på fagstoffet.
Den fællesfaglige opGave
En fællesfaglig opGave inddrager så mange fag som muligt.
Derfor har MyPort1 på forhånd oprettet en række emner med åben overskrift.
Dem kan du finde i menuen 'denne måneds' -> 'andre emner' i fagets popup menu.
Der er plads til flere emner.
I praksis vil det fag, der åbner emnet, linke til sit eget fagstof.
Vis det, DU synes, der ligger under !!
- En Under-visning !
Vis de undere, der der ligger i dit fagstof !!
- Et Under-visning !
HowTo
HowTo:
Din opGave skal være original og må ikke krænke andres rettigheder
Aflever i pdf-format eller som rtf-file ( mac: TextEdit - windows: Word )
opGavens rettigheder overdrages til MyPort1, som herefter har den fulde råderet over materialet.
Vi bruger det sobert - og her på MyPort1.
opGaven kan evt blive redigeret, så den passer ind i konceptet: 'En FællesFaglig Skole'
Husk at angive dig selv som kilde på opGaven med navn, skole og din skoles mail
- vigtigt!! ingen private oplysninger (men jeg vil gerne kunne nå dig på dit arbejde)
Se mere i den øverste gul-grønne menu About
P.S.! Den viste schweizerkniv har kunnet købes for 22.000 €, men så havde man også ALT lige ved hånden,
-> ligesom MyPort1.